1.A zsinóros labdáról és a harangról:

A zsinórral életre kelthetjük a labdát, mozgó, vergődő zsákmányállatra hasonlít a mozgása, ha jól csináljuk.  Ez nagy ingert ad a kutyának, akarja elérni, megszerezni, tehát a belső hajtóerő működésbe lép, azaz motivált lesz. Azért van a madzag a labdán, hogy irányítani tudjuk, és ne legyen nyálas a kezünk, amikor a kutya a kiköpi, vagy átadja nekünk.

Amikor kellően motivált-figyelmes, akarja megszerezni a harangot, eldobjuk neki, megjutalmazzuk vele. Így lesz a motivációs tárgyból jutalom is egyben. Praktikus segítség, hogy  messzebbre repíthetjük a madzaggal, hiszen nem mindenki tud messzire dobni simán egy labdát. Amikor a kutya felveszi a harangot, majd elindul felénk, hívjuk, biztatjuk, hogy gyorsan hozzánk érjen.  Amikor odaért hozzánk, rányúlunk a madzagra és huzakodós játékot játszunk vele! Ez a játék a bonusz jutalom, a dicséret, hogy odahozta. Nem vesszük el tőle rögtön, csak közös játékra váltunk.

2. Miért így?  Azért, mert később az apport tárgyat a kezünkbe kell átadnia!

Nem a földre köpnie, aztán bezsebelni a jutalmat! Ám mielőtt ide eljutunk, megtanítjuk, hogy a madzagos labdát, harangot erősen, szorosan fognia kell! Sose engedjük, hogy a madzagra fogjon, és úgy cipelje. Felkínáljuk a harangot, de csak akkor váltunk huzakodós játékra, ha a kívánt helyen fogja. Amikor makacsul a zsinórra nyúlna, azt elrejtjük a tenyerünkbe és rövid száron levő harangot, labdát ajánlunk fel fogásra.

 

3.A klikker  A klikker nem sorozatlövő! Egy tevékenységre egy dicséret jár! A klikk hang azt jelenti, elégedet, vagyok – ezt várom tőled, megjutalmazlak. Gyorsítani, lendületes mozgásra késztetni a kutyát a testünkkel, irányváltással, biztatással, vagy egy másik motivációs tárggyal kell! Nem a klikker nyomogatásával.

4. Nem mondogatjuk folyamatosan a vezényszavakat! A kutya nem tudja kiválasztani a beszédfolyamból, hogy melyik tevékenységéhez kapcsolódik a szó – amit te vezényszónak gondolsz.  Nem attól csinál meg valamit a kutya és nem is attól tanulja meg a szavakat, hogy állandóan mondogatjuk, neki mit csináljon! „Holhagytadaharangotkeresdmeg” „keresdkeresdmenjvissza” A kutya nem ért magyarul, az ő anyanyelve kutyanyelv! Testjelek, mutatás, rövid morgások, vakkantások jellemzik inkább a kutyakommunikációt.

5Az emberi nyelvet tanítani kell! Pont úgy, mintha mi idegen nyelvet tanulnánk! A kutya képes megtanulni szavakat, de hosszú hónapok, rendszeres foglalkozás kell ehhez. Ám nem a beszéd, az, ami irányítja! Főleg nem kölyök korban.

6. A hármas egység kezdetben: “vezeted az orránál fogva” – azaz az ételszagával motiválod= kelted fel az érdeklődését, adod a testjeleket -= hozzá érsz, mutatod, ránézel, ő visszanéz, és ehhez kapcsolódik a hang -! Nem a szöveg, de a hangsúly, ami fontos! Figyelj, hogy mindig azonos hangzással, azonos ritmusban ad ki a vezényszavakat. Lábhoz, Ül, fekszik: legyen rövid, gyors, pattogó, áll, várj: kicsit elnyújtott hangzású, nyugodt hangon kimondott szó legyen!
Dicséret: Minden jó gyakorlatra, számunkra kívánatos tevékenységre jutalmazni kell a kutyát. Ez, lehet jutalomfalat, elégedett hangon elhangzó okos, jó, ok szó, vagy simogatás, lehet lazító játék, labda, huzakodó, zsákmány játék, vagy a kondicionált klikker hang. Elsődleges megerősítés, másodlagos megerősítés, ahogyan a szakmabeliek mostanában, emlegetik.

7. Hogyan tanulunk idegen nyelvet? Rámutatunk egy tárgyra és mondjuk a szót, vagy a cselekvéshez kapcsoljuk a szót.  Majd ismételjük, memorizáljuk, majd ismételjük és memorizáljuk.  Egészen addig, amíg gondolkozás nélkül, reflexszerűen jön az idegen szó is, a tárgynál, a cselekvésnél.

8. Egy lényeges elem, ami apróságnak tűnik, de nem az. A tanítás elején én nem is használok semmilyen szót, csak rádicsérek a kutya ösztönös tevékenységére!  A mozgó zsákmányra, tárgyra felfigyelni ösztönös cselekedet. A legtöbb kutya azonnal indul is a guruló labda után és szájába is veszi. Mivel használom a klikkert, ezért könnyű dolgom van, mert egy klikk hanggal jelezni tudom, hogy elégedett vagyok. Gyorsan elfordulok és bízom benne, hogy a követés ösztöne is bekapcsol a kutyában! Mázlista vagyok és eddig még bejött, ezért én így tanítom a labda visszahozását már hat hetes korban.

9. Amikor eldobom, a labdát a kutya akkor fogja felém hozni, ha elfordulok, és más irányba mozdulok! Így azt látja, hogy nem veszélyeztetem az ő “zsákmányát”, de otthagyom! Ösztönösen indul felém, mert folytatná a játékot velem, de nem pontosan érti, én mit szeretnék. Jól van okos vagy BIZTATOM, és amikor odaér, megdicsérem. Megsimogatom, megpaskolom. Örülök, hogy a szájában a labda, tárgy, nem akarom eresztetni! Majd ha húszból hússzor mindig visszahozza, akkor kap az egészhez vezényszót. Akkor tanuljuk az egész játékhoz a szavakat, hogy a majdani kiképzés kezdetére az is rögződjön!  Fogd, hozd, – ez a kettő szó lesz a vezényszó. Minden gyakorlatnál, tanulandó feladatnál így teszek!

10.Lásd, mint fent! Kevés beszéd, több testjel, rövid vezényszavak, megerősítés, tiszta, világos kommunikáció.

+ 1 Nézd meg a videókat, olvasd a blog bejegyzést!

forrás: saját elmentett anyag 2013.05. 09-én, tanácsként született. A fiatal kölyök neveléséhez , a kutyával való játék és a klikker használatáról osztottam meg a gondolataimat a lelkes gazdival. 

 

 

10 + 1 Tanács