A kutya hétköznapjait színesíti a séta . Az új élmények, új szagok jutalom, örömet adó tevékenység a kutyának. Az embert meg fitté teszi , a szabad levegőn eltöltött nyugalmas félóra. Így lesz párosunk hétköznapja hasznos közös akció. Kevés az idő, nehéznek látszik időt szorítani rá, főleg ha nagy kerttel is rendelkezünk ráadásul el is kényelmesedünk. Ezért érdemes kölyök, fiatal korban megtanítani a kutyát a közlekedésre, az autóban való nyugodt utazásra. Így bármikor szakíthatunk időt és nem kell stresszként megélni a közös utazást, később sem.

Miből is állhatnak a kutya hétköznapjai ? Néhány tipp
1. Elmegyünk tankolni és vásárolni.

A megtanult rutin dolgokhoz, már nem kell jutalomfalat, de van nálam klikker, labda, vagy más egyéb játék. Attól függ, mennyi időnk van és milyen kedvünk, tréninghez való kellékek is az autóban vannak. Szívesen utaznak a kutyáink, így Dezsi is. Az autó ajtó csapkodásának hangja, a készülődés hangja, az egysoros lánc csörrenése készenlétbe  állítja a kutyákat. Akire a nyakörv felkerül, az jön velem, ezerrel rohan beszállni az autóba.

Egy lendületből beugrik a nyitott bokszba. A pozitív, felhőtlen élmények megalapozták, a nyugodt utazásokat, majd kamaszodva, szép fokozatosan bekapcsolódott a fegyelem is. Ahogy megtanulták a vezényszavakat, elvárás lett, hogyan szállnak be az autóba. Ül, vársz, mehetsz, gyere, le, fel irányították őket. stb. stb.

Útravaló

Egy könnyű labdát vittem magammal és adtam Dezsinek, amikor már visszafordultunk a sétaúton. Picit játszott örült neki, dobáltam, visszahozta 2-szer 3-szor, de nem rogyásig, hiszen nagyon meleg volt, na meg nem elfárasztani akartam a labdával, csak azt akartam, hogy örüljön egy kicsit.

A séta végén elvettem, eltettem a labdát, nem vártam meg, míg elunja, de akkor kértem el, amikor még elég motivált volt, de már nem volt annyira izgalmas számára. A játékot én kezdeményezem és én fejezem be! – a sokszor elhangzó figyelmeztetés elve így érvényesül.

2. Úszni tanulunk, majd úszni megyünk többször a kánikulában.

Az úszás tanuláshoz el kell jutni egy vízhez. Tó, folyó, nyugalmas hely, ahol nincs sok elvonó inger. Kell egy labda, amit nagyon szeret és ismer a kutya. Bot is jó, ha azt szereti cipelni inkább, mert azzal szoktunk vele játszani a szabadban. Nekünk a teniszlabda a motivációs tárgy, kis helyen elfér, könnyű, szeretik és ismerik a kutyák. Ez bevált Dezsinél is. Egy nagy törölközőt, pokrócot nem árt bekészíteni az autóba, ha nem akarunk addig szaladgálni a parton, míg megszárad a kutya.

3. Útra kelünk, Baráti találkozóra megyünk, tréningezünk.

Más eseményre is elmegyünk, kicsit messzebb, hosszabb útra is sort kerítünk. Nem hagyjuk ki az őrző-védő tréninget sem. Nem kell szoktatni, fejleszteni, ezért ez ritka alkalom, de szeretjük csinálni.

4. Vendégek jönnek, így tesó találkozó séta is van.

Kedvenc sétahelyünk, ahol egy, másfél, két órás sétára is lehetőség van, nyílt, belátható terepen. Így nem kell izgulni és semmilyen váratlan eseményre nem kell számítani. Szoktunk “vendégeket hívni ” így közös sétára is lehetőség nyílik más kutyák társaságában. Ide is autóval jutunk el. Ilyenkor viszek jutalomfalatot, mert szükség lehet rá, ha túl nagy lenne az elvonó inger és a klikker is nálam van. A legnagyobb jutalom ilyenkor a másik kutyával való ismerkedés, játék, közös “falkatúra “. Kirándul a család. Otthon is van tesó találkozó

5. Elmegyünk dolgozni is közösen.

Itt a vaslépcsőn való feljutás az új elem és a nagy forgalmú út melletti városi séta. Kerékpárosokkal, gyalogosokkal, autóban várakozással.
Ezek a hétköznapi, rendszeres és közös tevékenységek alakítják ki a szoros kötődést. A kutyák tudják, hogy velem elindulni jó, új élmények, új szagok, csupa-csupa kellemes, örömet adó tevékenység vár rájuk. Nálam a kötődési tréning nem a jutalomfalathoz kapcsolódik, a falat csak egy eszköz a tanításhoz, ha szükség van rá. Eszköz még a klikker, a labda vagy bármilyen tárgy. 

6. Mit is tanulunk ez alatt?

Rengeteg dolgot, amit többnyire nem gondolunk tanulásnak, csak az élet részének tartjuk, mi emberek. Pedig ez a kutyának mind megtanulandó feladat, mert nem természetes számára, egyik sem ösztönösen előhívható cselekedet.

Pontokba szedve

Koncentrálás ránk, figyelem összpontosítás.
Beszállás az autóba.
Nyugodt utazás.
Kiszállás az autóból, póráz fegyelem.
Nyugodt várakozás.
Szabad séta.
Behívás.
Más emberek és események figyelmen kívül hagyása.
Játékból elhívás, ha más kutya is van velünk.
A városi közlekedés szabályainak tanulása.
Helyben maradás, várakozás.
Váratlan eseményeknél is kiszámítható viselkedés

7. Milyen vezényszavakat tanulunk eközben?

Gyere, ül, fekszik, áll, várj, hozd, futás játszani, lábhoz, fel, le, hopp, figyelj.

8. + 1 Amikor a kutya korban is megérett a feladatra

A jól megalapozott tanulási szakasz után a kiképzés következik. EHHEZ jönnek a célzott tréningek, az egy szóra vonakodás nélkül, kötelező feladat végrehajtás! Azaz a formai elemek megtanulása is!

Tetszik, nem tetszik, erre a kutya 1 éves kora után van lehetőség, mert úgy fizikailag, mint mentálisan ekkortól érett rá! Akkortól válik a kutya terhelhetővé, és szép fokozatosan fel lehet építeni a kitartó koncentrációt, a figyelmet, majd egyre több és több elemet lehet bekapcsolni a megtanulandó feladatok listájába.

Vizsgák

Nem véletlen, hogy BH vizsgát 15 hónapos, IPO 1-es -alapfokú vizsgát 18 hónapos IPO 2-es középfokú vizsgát 19 hónapos, IPO 3-as felsőfokú vizsgát 20 hónaposan lehet tenni legkorábban! Ez a minimum kor, hogy a kutyát idő előtt ne terheljék túl és ne égessék ki, az állandó gyakorlásokkal és követelményekkel.

Pedig elvben, ezekre a feladatokra egy alkalmassági teszten résztvevő, válogatott kutyák képződnek ki, felkészült kiképzőkkel!

A gyakorlatok minden szinten ugyan azok, csak a végrehajtás módja nehezedik, a távolságok, pluszban beiktatott részfeladatok a változók. Nem nulláról kezdődik a tanulás!

Vizsgára készülés nélkül is, ezt a fejlődési szakaszt kell követnünk, hogy eredményesek lehessünk.

Minek ez nekem?

Jaj, nincs nekem erre szükségem, nem akarom én tanítani semmire! Én csak azt szeretném, ha szót fogadna! Nem ugrana fel a vendégekre, rám se ugrana a sáros lábaival, jönne rendesen pórázon, nem húzna! Nem őrjöngene, ha kutyát lát, az jó lenne! Visszajönne, ha hívom! Rendesen utazna az autóban! Ne szaladjon a biciklis és a motoros után. Ilyen apró kérése van csak a gazdiknak. Bizony ez nem “csak” apró kívánságok.

Ezt megtanítani a kutyával hosszú nevelési szakaszon át lehet! Mennél felkészültebb az ember, annál rövidebb úton. A hétköznapok rutinja a közös tevékenység, a céltudatos foglalkozások vezethetnek a jól nevelt, szót fogadó kutyához!

Képes a kutya ellesni a szabályokat, de ehhez sokkal több időre van szüksége, mint egy év! Na és sokkal kevesebb dolgot tanul meg ezalatt, mint ami képességei szerint benne rejlik.

Igaz a mondás: “Amit Jancsika nem tanult meg, János se fogja tudni.” A fogékony időszak elmúltával, minden tanulás lassabb és nehezebb lesz.

2013.

A kutya hétköznapjai 7 + 1