Vajon helyben marad? Ki tudja? Amikor fáradt biztosan. Így nincs szükség rá, hogy helyben maradást tanítsunk. Hiszen kennelbe lehet zárni, vagy egyszerűen csak arrébb küldeni is elég, ha útban van. Idegen helyen úgysem hagyom ott, pórázon van, esetleg ki is köthetem, de akár az autóban is hagyhatom. Szóval minek azt tanítani? Amikor nincs más dolga, majd lefekszik. Érvel a többség.

Nincs igaza  

Jól jön az számtalan szituációban, hiszen nem csak a kertbe bezárva éli az életét a kutya! Állatorvos, kirándulás, séta, kiállítás, kutyaiskola, vendégség, hosszú autóút, számtalan helyzet, amikor praktikus a vezényszóra, készségesen engedelmeskedő, jól nevelt kutya.

Vezényszóra lefeküdni, meghatározott ideig várakozni, bárhol, bármikor egy kijelölt helyen, fegyelmezetten, de figyelmesen ülni, vagy feküdni, a kutyának tanulandó feladat! 

Kölyök, növendék korban alapozunk, ifjú korban elmélyítjük a tudást, majd felnőtt korban megkövetelhetjük a megtanultakat! 

Amikor a kutyát fájdalomingerrel belekényszerítjük valamibe, az nem tanulás az idomítás.  Hatása látványos, egyszerűen végrehajtható, csak erő és erőszakosság kell hozzá a kényszerítő eszköz mellett.  Ezen már régen túlléptünk, a korszerű, humánus, az állatot is figyelembe vevő kiképzés más utakat követ, nagyon – nagyon régen!

Van sok trükk, praktikus kiképzési technika, aminek elsajátításával hamarabb érünk el eredményt, de a tanulásra szánt időt meg nem spórolhatjuk.  Amikor nem szánunk rá időt, nem tanulja meg a kutya, ha nem tanulta meg, a helyben maradása megbízhatatlan, esetleges lesz.

FIGYELEM!

EZ CSAK AZ ÉLÉNK, EGÉSZSÉGES, EGYÉBKÉNT AKTÍV KUTYÁKRA ÉRVÉNYES, beteg, lassú, bamba, félénk kutyával ez nem olyan nehéz feladat, ő örül, ha lustán elnyúlhat, eszében sincs felfedezni a környezetét. Mielőtt tovább mennénk egy újabb lehetőségre a helyben maradás tanításakor, frissítsük fel a memóriánkat.

Helyben maradás 1.

Dezsi a kertben

Dezsi a mezőn

Segédeszköz a leszúró karó. Fém, erős, a spirálos végével a földbe tekerhető, ezért stabil, a kutya nem tudja kirántani, így a kert közepén, a puszta, a mező közepén is használható eszköz.

Minden egyéb, az előző írásokban ismertetett módon zajlik. Pozitív megerősítés elve itt is érvényes. A kívánt pozícióba hozzuk a kutyát, majd a jóra jutalmazzuk! Amikor már jól megy, hozzá kapcsoljuk a vezényszót is!

Ismétlés a tudás atyja ” FONTOS!

A testtartásom feszes, egyenes, a kezemmel nem hadonászok, nem beszélek a kutyához, tekintetem távolságtartó, szigorú. Azt kell, közvetítsem a kutyának a mimikámmal, tekintetemmel, hogy még munka van, az én irányításom alatt zajlanak az események . 

Miért kell így állnom ?

A kutya jó megfigyelő, hamar észreveszi, hogy már nekem sem olyan fontos, hogy ő koncentrált, figyelmes és fegyelmezett legyen, ezért nincs is miért helyben maradnia. Úgy sem érdeklem-gondolná, ha ilyen emberi gondolkozásra képes lenne! De nem az ! A testjeleinkből olvas. Hiszen a hétköznapokban, pont így teszünk, csak rövid ideig kérünk a kutyától precíz feladat végrehajtást, rászólunk, ő hellyel, közzel megcsinálja, mi azt nyugtázzuk és tesszük a saját dolgunkat tovább.

Amikor céltudatosan gyakorolunk, mondjuk a kutyaiskolán, a kedves családtagok, nem könnyítik meg a dolgunkat és a körülöttünk lévő emberek sem. Hadonásznak, elszaladnak, elsétálnak a kutya mellett és ezért a kutya “hibázik” felül, feláll, eljön, a helyéről stb. stb.  Ez nem a kutya hibája, sokkal inkább a miénk és a környezeté! Vegyük tudomásul, hogy még nem stabil a helyben maradása, gyakorolni kell tovább, szorgalmasan! Itt is jó szolgálatot tesz a leszúró bot. Mi is és a kutya is nyugodt maradhat! 

Gyakorlati haszna 

Vizsgára készülve ez fokozottan fontos, hiszen ott a másik kutya gyakorlatozik, míg a mi kutyánk helyben marad és fordítva, a mi gyakorlataink alatt ő marad helyben.

Nem akar helyben maradni !

Rendre megkapom ugyanazokat a kérdéseket, ” ezredszer ” is ugyan arról kell győzködni valakit, hogy az elképzelése miért hibás, miért tévedés, hogy nem akar helyben maradni a kutya. Nem akarás, de tanítás kérdése.

Amikor a kutya velünk van aktív, várja, hogy történjen valami, hiszen mi jelentjük a számára kedves eseményeket. Izgatott lesz a látványunktól esetleg indulásra kész, ha kezünkben a póráz és a nyakörv! Vagy az etetőtál , vagy mindenféle csemege van nálunk amivel kedveskedünk neki.

Az izgatott kutyát nyugtatni kell, nem korholni, ideges hangon utasítgatni! Felesleges a lendületét  kényszerítő eszközökkel, szögessel fékezni! Látszat megoldás, amiből azt érti csak meg a kutya, hogy korlátozva van. A labda dobálástól is csak aktív és motivált lesz! Zizeg, toporog, türelmetlen, pont úgy, mint mi egy idő után ha nem áll le! Hatásosabb a  türelem, az időben elvégzett munka, azaz gyakorlat tanítása, rendszeres gyakorlás, eszközök segítségével.