Rendszertelenség a rendben- Rend a rendszertelenségben

A rendszeres, kiszámítható, következetes ismétlés hiányában, nagyon nehezen és csak hosszú idő alatt alakulnak ki a feltételes reflexek. Az okos kutya képes (lenne) magától megtanulni mit is szeretnénk, de csak akkor, ha következetesen mindent egyformán és ugyan úgy csinálnánk nap, mint nap. Akkor kialakulhatna egy napi rutin. Persze évekre lenne szükség, hogy abból precíz, hibátlanul végrehajtott feladatmegoldások legyenek.

Ez  egy állandó hétköznapi “rend”, az ember fogalmai szerint.  

Sem éveket, sem hónapokat nem szánna a kutya tanítására a türelmetlen ember, a megoldást azonnal szeretné. Rossz hír, hogy ez nem megy ! Bizony minden kölyökkutyát meg kell tanítani az ember szabályaira! Aztán a nevelési szakasz után, ki kell képezni, hogy egy szóra is működjön! 


Persze nem kötelező, csak akkor nem kell csodálkozni, ha nem fogad szót, hiába beszélünk neki. Különböző kiképzési technikák vannak, különböző módszerek, újak, régiek, bevált receptek “ezrével”. A kiképzésről szóló szövegek csak akkor kapnak értelmet, ha tudomásul vesszük, hogy a kutya egy szóra, azonnal végrehajtott cselekedete “kiképzés” eredménye és ez igaz a hétköznapi helyzetekre is.

Módszerek

Hívhatjuk “tükör módszernek” hívhatjuk “IPO”módszernek, de hívhatjuk “tudatos kutyanevelési tréningnek”, de ez nem szól másról, minthogy ,hogy a kutyát szocializálni, nevelni, tanítani kell! Az ember irányítása nélkül csak nehezen illeszkedne be megváltozott világunkba, hogy barátunk, örömünk forrása legyen. 

Egy hétköznapi helyzet, séta mezőn.  

Mi ebben a feladat ? Semmi egyéb, mint “hívószóra “, “hívó jelre” azonnal, gyorsan visszafordulni és hozzám jönni !  Ez egy állandó “rend” 

                

Kiszálltunk az autóból, sétálni indultunk. Dezsi szabadon van, felméri a terepet. Az orra vezeti és ellenőrzi ki mindenki járt a mezőn, a legutóbbi sétánk óta. Ez a sok jelölés, amit látsz, azt jelenti, hogy nemrég egy kutya járt előttünk, aki kan volt. Itt viszonylag rövid időn belül 5-6 perc séta után, visszahívom, pedig nincs okom rá, de mégis “behívom”.

Behívás , amit nem a kiképző pályán kezdünk el tanítani .

Miért? Azért, mert a “behívást” nyugodt körülmények között kell tanítani, akkor, amikor nincs elvonó inger. ugyan úgy, mint  bármi mást, a kutya akkor tudja ezt megtanulni, ha rendszeresen gyakorolunk.

Nem csak akkor hívom, ha muszáj, de akkor is, ha látszólag semmi okom nincs rá.  Így nem válok a kutya számára kiszámíthatóvá és a kutya megtanulja, hogy hozzám jönni jó, az örömet, dögönyözést, jutalmat, játékot jelent. Hiszen, nyugodt vagyok, felhőtlenül és őszintén tudok örülni neki, mert nem “valami rossz” elkerülése miatt hívom be. Nincs sürgető kényszer, hogy “jaj, csak időben” megtudjam fogni! Pici korától gyakoroljuk, minden séta alkalmával, hiszen ritkán adódik ilyen helyzet, hogy üres a mező, és nincs semmi elvonó inger.

Lazán, nyugodtan

A városban kevés lehetőség adódik ilyen alkalomra, nekünk is utazni kell ehhez.  Hat km-t autózunk a nyugalomért.  Az írás elején a “behívást ” idézőjelbe tettem, mert nem szóval hívom, de füttyjellel. Mint látható, Dezsi azonnal reagál a jelre és lelkesen rohan hozzám. Ami nem látható, az az, hogy én hogyan reagálok.

Bizony a füttyön kívül, a testjeleim is arról árulkodnak, hogy nagyon szeretném, ha odaérne hozzám! Amikor odaért megszeretgetem, elégedetten megpaskolom, ez a jutalom. Ez mára már egyenértékű a jutalomfalattal, labdával, klikk hanggal, elég szoros a kötődésünk így nem kell használnom mindig az egyéb megerősítést.

Miért füttyel hívom és nem szóval? 

Azért, mert ha messze van, vagy nagyon lekötik a szagok,egy éles, magasabb hangfrekvencián levő jelre biztosabban reagál. Kiképzésről szóló írásban , “szakszövegben” így hangzik, amit én teszek a séták alkalmával.  

Rendszertelenség a rendben. A korszerű kutyakiképzés egyik vezérfonala. A két fogalom dialektikus viszonyát mutatja, hogy a bekezdés címe, a „Rend a rendszertelenségben” is lehetne. A rendszeres, kiszámítható, következetes ismétlés nélkül nagyon nehezen és csak hosszú idő alatt alakulnak ki a feltételes reflexek. A monoton ismétléssel megbízható, de kedvetlen, unott teljesítményt érhetünk el. A kutyakiképzésben örömöt és szellemi kihívást kereső ember ezzel nem elégedhet meg.

A váratlan szituációkra számító kutya élénk, éber, figyel. Viszont minél erősebben számít valami váratlanra, annál szétszórtabb. Impulzív, ideges kutyást, ha a balszerencséje összehozza egy nagyon temperamentumos, túlfűtöttnek is nevezhető kutyával, csak kiszámíthatatlan, nagyon hullámzó teljesítményt nyújthatnak.

A nyugodt kutyát motiválni, az ideges kutyát nyugtatni kell! Nem csak félelem, a stressz gátolja a tanulási folyamatokat, hanem a túlmotiváltság is. A felépítendő gyakorlat stabil vázára, a figyelmességet és koncentrációt ébren tartó variációkat kell beépíteni.

 – így hangzik egy gyakorlott kiképző tanácsa– teljes anyagért kattints a mondatra!

Kodícionálás

Természetesen a fütty jelet is kondicionálni kell, hogy a kutyánál kialakulhasson a feltételes reflex- a gondolkozás  nélküli azonnali cselekvés. Én jól tudok kiabálni, de van, aki erre képtelen, nekik különösen javasolt, hogy a behívást így is gyakorolják. A vadászkutyák képzésénél, teljesen természetes eszköz a síp, így aki nem tud fütyülni, az bátran használhat sípot is, de egy sípoló játék is megteszi.

Kondicionálni kell – mit is jelent ez?

A klasszikus kondicionálást. a Nobel-díjas orosz tudós Ivan Pavlov fedezte fel 1905-ben. A kísérlet indításakor a csengő hangja nem váltott ki semmilyen reakciót, így nyáltermelést se, hisz nem volt rá semmi ok. Ez után kísérletek sora következett, ahol a csengő hangját követte az etetés. Az ételt érezve megindult a kutya nyáltermelése.  A kísérleti eljárást sokszor megismételve a tudós azt tapasztalta, már a csengő hangja magában is ki váltja a nyáltermelést. Pavlov éveket fordított arra, hogy meghatározza a kondicionálás határát. A két inger közötti legkisebb időintervallumnak a negyed másodpercet találta. Amennyiben a sorrend megfordult, és a feltétlen inger (falat) megelőzte a feltételes ingert (csengőhang), abban az esetben nincs tanulás!

Az itt leírtak, nem csak a behívásra vonatkoznak, de minden más tanulni való elemre.

Pozíciók tanulása ( ül, áll, fekszik)

Pórázon vezetés,

helyben maradás

tárgyak visszahozása ( apport)  

Másként is lehet

Ám nem csak klasszikus kondicionálás van. Tanulni is több módon lehet.  Ebben a témában egy érdekes írás javaslok kiegészítésül. 

A tanulás és viselkedésmódosítás etológiai alapjai




 

Rendszertelenség a rendben