Beszélgettünk az ösztönökről, az ösztönös képességek meglétéről vagy hiányáról. Érveltem, cikket javasoltam olvasásra. Fórumos beszélgetés volt, így töprengtem, hogyan mutathatnám meg, mire is gondolok. Rubin régi videója jutott eszembe.

Néztem ezt a videót és arra gondoltam megfogalmazom, mit is tesz a kutya ösztönösen, milyen karaktert várunk el a kutyától, a rottweilertől, mi.

Ösztönök, ösztönös képességek.

Ez a videó egy remek példa erre. Gondold végig, figyelmesen értékeld a szituációt, akkor magad is rájössz.

Áll egy kutya, nézelődik, mivel hívom, a nevét kiabálom, figyel. Közben azért azt is lereagálja, hogy mi történik körülötte. Nem izgul, teljesen nyugodt és magabiztos. Néha felugrál, mert unja a történetet, nem érti, miért kell egy helyben állnia.

Egy gazdi kerékpárt tol, két kutyával jön.

Rubin arra felfigyel, de nem izgatja a dolog. Aztán váratlanul megtámadja az egyik kutya. Nem mérlegel, nem gondolkozik, a támadásra támadással válaszol. A két kutyát tovább vonszolja a gazdája, azok továbbra is ellenségesek.

Tényleg, muszáj lerendezni, látszik a kutya viselkedésén!

A belsőerő hajtja, olyan inger érte, amire temperamentuma jelleme szerint reagálni kell. Pörög, forog, megtalálja a módját, hogy rendezze a sorokat. Mérlegelés nélkül neki megy a kutyának. Annak, amelyik megtámadta! Nem nagyon érdekli, hogy van egy másik is, és így akár rosszul is járhat! Berongyol a két kutya közé és a saját harci modorában, igyekszik legyőzni a kutyát.

A szuka 10-azaz 10 hónapos!

Fordítsuk le a látványt, az őrző-védő munkánál elvártakra! Tanítás, fejlesztés, szoktatás nélkül, a magabiztosság, az ösztönös védő készség, a harcban lelt „öröm” ott van. ( A két kaukázusi felnőtt, 2-3 éves kutyák) Ott van az is, hogy a harc után milyen gyorsan higgad le, nyugszik meg, ha a fenyegető szituáció megszűnik. Látszik, az is, hogy mennyire hagyja irányítani magát.

Na, ezeket az ösztönös képességeket kell használni, amikor az őrző-védő fázis gyakorlatait tanítjuk. Mindezt úgy, hogy az embert ne tekintse ellenségnek, csak akkor és úgy „támadjon” ahogyan mi kérjük tőle. Ami a későbbiekben fontos, az- az, hogy a kutya mit tanul meg. Az embertől milyen irányítást és megerősítést kap.

Vagy támogatja és mellé áll, vagy a gazdája is „ellenséges” és az ilyen védelmi szituációt folyamatosan tiltja, bünteti. Jó sok, és kitartó gyakorlással, az ilyen védőösztönt is el lehet nyomni.

Segéd szerepe

Az a legrosszabb, amikor egy féktelen, tudatlan, primitív segéd, védőfelszerelésben, a fiatal kutyát, állandóan legyőzi, fájdalmat okoz neki. A kutyának meg esélye sincs a megfelelő védekezésre. Ráadásul a gazdája is az idegen mellé áll. Azaz a kutyájának a harcban nem segít, de még a „külső ellenséget” támogatja, erősíti.

Hogyan?

Például azzal, hogy a segéd irányítja a gazdát „falkavezetőt” ebben a ritualizált küzdelemben a zsákmányért, majd minden újabb tanult gyakorlatnál, az őrző-védő munka során. A segéd le akarja győzni a kutyát, mert védőfelszerelésben bátor és féktelen.

Miért hibás a szemlélet

A felkészítő segéd feladata nem az, hogy bebizonyítsa a kutyáról, hogy gyenge! A segéd feladata, hogy kihozza belőle a maximumot, megmutassa a kutya képességeit! Felkészítse a vizsgákra, ahol nyilvánosan megmutatja, hogyan képezték ki. Egy jó szakember tudja értékelni amit lát és véleményét pontszámokban fejezi ki. Természetesen a vizsgaleírásban megadott szempontok szerint. A felvezető és a kutya  közös teljesítménye a kapott pontszám. Azon a napon nyilvánosan bemutatott rendezvényen.

A verseny segéd feladata, hogy a bírót segítse

Azért, hogy korrekt bírálatot tudjon adni a felvezetett kutyákról. Ott a versenyen is a kiképző és a kutya közös munkáját értékeli. Aznapi teljesítményét szintén pontszámokban fejezi ki. Így alakul ki a sorrend az ott felvezetett kutyák között. Más a szint, más a követelmény, hiszen hobbijukban is profik mérettetik meg magukat.

Eredeti írás 10 éves 

Ezért egy picit kiegészítettem, javítottam. Fotókkal is bemutatom Rubint, mert remek kutya volt.

Siroccó Rubin 1993.