Kezdő gazdák szerint, kutyájuk viselkedése egyedi, ők ezt úgy élik meg, úgy beszélnek róla mintha ez valami jellem tényező lenne. Születetten ilyen és ezen nem lehet változtatni, mert “X” fajta, hangoztatják. Pedig a  kutya viselkedése még nem a jelleme. Hiába hirdetik úgy, mint fajtatulajdonságot. Nagy károkat okoz ez a szemlélet. Hibás útra lépnek, mert a számukra kényelmetlen viselkedést azonnal megváltoztatni akarják.  Úgy tekintenek rá, mint rossz szokásra, amiről le kell nevelni a kutyát.

Néhány hetes, hónapos kölyök korban, bizony az egészséges kiskutya élénk érdeklődő, mozgékony és kutyaként reagál. Még nincs kialakult jelleme, pusztán saccolható karaktere, viszonylag jól behatárolható a temperamentuma. A jellem, a végleges karakter felnőtt korra alakul ki. Leszoktatással, magunknak sok bosszúságot okozhatunk, a kutyát meg elbizonytalaníthatjuk. Az évek alatt sokszor elmondtam a gazdáknak, hogy ez és ez a viselkedés nem a kutya hibája, ne kend rá!  Te váltod ki a kutya viselkedését, legfeljebb nem tudatosan teszed. Nem is! Hangzott azonnal az ellenvetés! Én már mindent megpróbáltam, semmi nem segített. Jártunk iskolába, kérdeztünk sok embert, de semmi nem segített.

Talán rosszul próbáltad, válaszoltam erre én.

Minden kutya egy egyéniség és minden gazda is. Van aki ösztönösen ráérez a kutya helyes nevelésére, jó érzékkel hamar ráhangolódik a kutyára. Van akinek ez nehezebben sikerül, de a kitartás ott is meghozza az eredményt, ha valóban változtatni akarunk. Elsősorban szemléletet kell váltanunk. Meg kell tanulni jól kommunikálni a kutyával! Miként kommunikálhatunk jól a kutyával, hogy meg is értsen minket?

A szagok, a testjelek irányítják a kutyát, majd a szavak, de csak akkor, amikor megérti, hogy mi emberek állandóan beszélünk, szavaink jelentenek valamit. Amikor a kutya nyelvén kommunikálunk, a szavakkal együtt, szinte észrevétlenül kialakul a rend, a kutya rendes, szófogadó ebbé válik. Ez lesz a viselkedése. Ám ide eljutni egy tanulási folyamat.

Mit tehetünk annak érdekében, hogy elégedettek legyünk?

Napi rend, azonos módon zajló otthoni tevékenységek, fizikai szükségszerűségekhez kapcsolva. Reggeli ébredés, egészségügyi séta, evés, ivás, aktív mozgás, sport, séta, játék, pihenő idő, esti alvás. Ehhez kapcsolható tanulás -evés rituáléja, alvó, pihenőhely, egyedül maradás, pórázon vezetés rendszeres sétához, – behívás helyes kivitelezése, gyakorlása, játékos fejlesztés-vezényszavak tanulása, játékból elhívás, ha más kutyákkal is találkozunk. Minden esetben a motiváció, a helyes jutalmazás megtanulása a kulcs szó! Nem a tiltás és a büntetés! Türelem, rendszeresség, a kutya korához igazított követelmények hozzák meg a tartós eredményt!

Behívás – két gazdival

Testjelek, hangjelek és jutalom!

Miért így viselkedik? Miért érti a testjeleket jól a kutya?

Nézd, Cintarellát és Íziszt, a következő videóban! Nem túl jó felvétel, mert telefonnal készült, de talán látható a lényeg. Látszólag semmi nem történik, pedig ha figyelmesen, más szemmel nézed, te is rájössz, hogy az anyja kormányozza, szemmel tartja, ellenőrzi, továbbhaladásra nógatja a lányát!

Sétálunk és Ízisz lemaradt rágcsálni. Cinta megnézte mit rág. Hagyta had rágcsáljon, de felém jött, hogy mutassa az irányt Ízisznek, merre kell haladni. Amikor késlekedett elindulni Izisz, közelebb ment hozzá Cinta ismét, de fordult is vissza felém. Ezzel bekapcsolta a kölyök követési ösztönét. Közben azt is megmutatta, hogy hozzám kell igazodni, rám kell figyelni. Mi közösen “arra” haladunk. Nem kellett nógatni, noszogatni, sőt pórázon se kellett rángatni a kölyök kutyát, természetes módon jött velünk, követett minket. Amikor célzottan tanítjuk, pont ezért nem megyünk a kölyök felé, a behívás gyakorlatoknál. A követési ösztönre építve, gyorsabb, eredményesebb a tanulás! Jutalom, hogy megdicsérem, megsimogatom, kedves hangon szólok hozzá. Nyugtázom, hogy velünk tart.

Vagy nézd a következő videót! Mit játszanak?

A felnőtt szuka mire tanítja a kölyök kant? Ez is játék, de ennél sokkal több! Nézd a két kutya fogását! A kan telit, erőset fog, nyugodt, céltudatos. Nem hátrál meg, semmi fenyegetettséget nem érez! Mert nincs is! A szuka átengedi neki a zsákmányt. Azaz, nem győzi le, nem bünteti, amiért nem adja át a hurkát, de építi, erősíti a kölyök önbizalmát.

Számtalan példát tehetnék még ide, ami segít megérteni miért, mondjuk azt, hogy a kutya ösztönös képességét, tanulási készségét figyelembe véve kell nevelni, kiképezni! Az ember szabályait csak így tudja megtanulni, mert öröm lesz neki és nekünk is minden közös tevékenységünk. A büntetés elkerülése nem eredményez együttműködő kutyát! 

Mi köze ennek az írás címéhez, teheted fel a kérdést.

Makacs, önfejű, irigy, direkt bosszantani akar, agresszív, engedetlen, domináns……NEM. Ez túl egyszerű vélekedés, nem igazságos a kutyával szemben.  A kutya viselkedése megváltoztatható, nem csak együtt kell élni a rossz szokásokkal. Amit egyébként, legtöbbször, az ember alakít ki  mert egész más fogalomkört kapcsol a kutya viselkedése köré, mint ami a valóság.

A kutya viselkedése