Akadály, kereső játék, Liluval. Minden séta alkalmával kitalálunk valami játékot, plusz feladatot. A lentebb található videón, azt látod, amikor próbálom ismételtetni Lilu spontán akcióját, amikor kíváncsiságból végigszaladt a farönkön.

Persze, ahogy megálltam, ő is megállt és a kezemben lévő telefont szimatolta, meg engem bökdösött. Mindenhova máshova figyelt azután, egyáltalán nem a feladatra koncentrált.

Később kiderült, hogy egy másik kutyás sétált arra, csakhogy én azt nem láttam és nem is hallottam, Lilu viszont igen azért kalandozott el a figyelme.

                             

Itt az eredeti írás 

Ennél a sétánál, váratlanul elment egy lovas kocsi az árok túlsó oldalán. Ugyan azzal a kocsival találkoztunk tavaly ősszel és Lilu ezerrel a kocsi után szaladt, amikor elengedtem. Nem szerettem volna, ha árkon bokron megint utána ered. A helyben maradás, az engedelmes gyakorlatok, lecsillapították az izgatottságát. Utána se kockáztattam, lekötöttem a figyelmét kereső játékkal. Ez a labda egyik kedvence, így nem volt nehéz a figyelmét ráirányítani. Egy keresésnél persze nem álltunk meg. Akkor, folytattuk a sétát, amikor a kis szimatolós játék, kitörölte a lovas kocsi keltette izgalmakat.

Nem mindig ugyan ott sétálunk, de mindig kihasználjuk a terep adta lehetőséget. Színesítjük a hétköznapokat egy kis gyakorlással. A megtanult vezényszavak, bármelyik környezetben, akadályoknál működnek.

Séta mellett a kertben is is tanulunk, tréningezünk.

Minden előkészület nélkül.

Nincs mellény,

nincs pálya,

nincs “bekapcsolás”,

nincs jutalom falat ,

nincs klikker,

nincs labda , Kimentem a kertbe, vittem a gépet.  Szóra és jelre.  Ül, fekszik, áll, lábhoz.  Szemkontaktussal  és a nélkül,  a figyelemösszpontosítás.

Pozitív megerősítéssel való képzés.

Nem “falattal”, “klikkerrel ” tanulás, annál sokkal több! Azért mert “pozitív” nem az elkényeztetésről, lágyságról, követelmény nélküliségről szól! Ez egy tanuláselmélet. A kutya cselekedeteinek jobb megértése, a helyes viselkedés megtanítása motivációval, rávezetésével és a szükséges kiképzési eszközök alkalmazásával! A tanulás folyamatában az első lépés, megértette, ismételni tudja, de ezzel még nincs lezárva a folyamat, ezután jön a kondicionálás a feladat, a gyakorlat rögzítése!

A kiképzés által létrejött viselkedés

A szociális, társadalmi, közösségi, emberekkel, más fajokkal való  viselkedés bár szoros egység, de nem ugyan az! Vannak spontán (ösztönös) reakciók, melyek a kutya temperamentumából, karakteréből fakad. Egy jól kiképzett, domináns kutya kézben tartható nem küzdelem vele az élet! Persze csak akkor, ha pontosan ismerjük, felmérjük mi is a teendőnk helyzetekben. A magabiztos, erős karakán kutya az erőszakra, a durvaságra hamarabb válaszol agresszióval, mint a gyengébb, lágyabb kutya. Viszont nála ugyan úgy nincs szükség értelmetlen erőszakra, mint a hajlékony társainál. Az agresszió csak további agressziót szül.

Nem kell mindig elvont dolgokra gondolni

Nem csak verseny, vizsgafeladatok léteznek. A hétköznapi feladatok végrehajtása is zömmel kiképzés eredménye. Amit mondok csinálja meg! A kiképzés -1 vezényszóra való pozíció, vagy feladat végrehajtás! Ezt várjuk a hétköznapokban is, csak nem kell olyan nagyon, a formai elemekre koncentrálni. Póráz és nyakörv nélkül képes, szóra megcsinálni, amit mondok neki! Akkor és ott amikor én akarom, nem amikor olyan kedve van, hogy noszogatásra teljesíti. A mindennapokban is azt szeretnénk, ha a kutya első szóra végrehajtana valamit! A jól tanított, kiképzett kutya ezt megteszi, vizsga nélkül is, hiszen a legfontosabb szavakat ismeri, lehet irányítani.

Akadály, kereső játék