Nem könnyű felkelteni az érdeklődést a céltudatos kiképzés iránt, de a rottweilereknél erre szükség van. Munkakutya révén, a “munka” lételeme. A test és a szellem edzése kötelező ! A helyszín a kutyaiskola , ahol ez elsajátítható !

Nem másnak való megfelelés miatt kötelező, sokkal inkább , saját, jól felfogott érdekünkben. Pozitív megerősítés, ez a járható út, ami gondolatiságában eltér az eddig megszokott klasszikus kondicionálás, jutalmazás és büntetés elvétől.

A pozitív megerősítés, nem jelent minden helyzetben engedékenységet, nem jelenti a kutya folyamatos dicsérgetését és nem jelenti azt sem, hogy egész életében jutalomfalattal kell tömni a kutyát! A rottweiler, amit mi szeretünk , egy erős, karakteres kutya, bizony szükség van a következetes, határozott irányításra. Okos, gyorsan tanul, de megőrzi büszkeségét, önálló, határozott, természetes védőösztönnel rendelkezik, dominanciára hajlamos, ami kezdetekkor megizzaszt !

Viszont helyes nevelés, kiképzés mellett, megbízható családi, kísérő, őrző-védő és akár sport kutya lesz felnőtt korára. A kiképzés során , a kutyák természetes ösztöneire alapozunk , az ő nyelvükre lefordítva igyekszünk az emberi szabályokat, elvárásokat megtanítani nekik.

Sok könyv leírás van ebben a témában, ezért csak a legfontosabbakat foglaltam össze, milyen is gyakorlatban egy iskola, ahol kiképzést oktatnak. Olyan rendszerű ahol BH, IPO vizsgákra, a tenyészszemlén elvárt munkára, vagy IPO egyfázisos versenyekre felkészülhetünk, vagy akár ring dresszúrát gyakorolhatunk.

Metodika 

Természetesen a kutya-gazda párosra szabott módszer fontos a csoportos képzések során is. Nincs kötelezően előírt módszer, amit kötelezően rá is erőltetünk a kutyára. A kutya megismerésére,együtt gondolkozásra kell hangsúlyt fektetni, kamasz és ifjú korban. (6-12 hónapos korig)

Minden kutya és gazda egy egyéniség, kettőjük számára legmegfelelőbb technikákat kell alkalmazni a kiképzés során.Miért csoportban? 

Azért, csoportban, mert sokkal kevesebb jó oktató van, mint ahány kezdő, tanulni vágyó kutyás. Ma már iskolák tucatjai állnak a kezdő kutyások rendelkezésére, ahol sokféle módon és módszerrel oktatnak. Nem könnyű eligazodni, de keresni kell a lehetőségeket, olyan helyet találni, ahol értik és szeretik a rottweilereket.

Ha az első alkalmakkor a rottweiler agresszióját hangsúlyozzák, előítélettel telve, a gyilkos kutya rémképét vetítik eléd, fordíts hátat és keress más lehetőséget!

Vagy tanítsd magad! Nem olyan bonyolult dolog, csak segítséggel könnyebben menne. Leírtam hogyan képzeld el. Az iskolai munka tematikája, amit sikerrel alkalmaztam sok éven át,  kezdő csoportokat vezetve.

Motiváció, jutalom, dicséret, büntetés, tiltás.

Nagyon sokan tiltakoztak a jutalom falat adása ellen. Ne a falatért „dolgozzon” a kutya, de azért, mert én mondom neki! – Hangzott a legfőbb ellenvetés. -Igen, nem a falatért kell dolgoznia! A folyamat, a tanítás végén, el is hagyhatjuk a jutalomfalatot, de addig igen nagy hasznunkra van.

Miért? 

A kutya lét fenntartó ösztöne (evés, ivás) olyan erős ösztön, amire bátran alapozhatunk. Ennek segítségével megtanulhat a kutya „magyarul”. A jutalom falattal megerősíthetjük a nekünk tetsző viselkedést. Majd a konkrét feladatok tanításánál a „vezényszavak”, az adott gyakorlathoz, tevékenységhez tartozó szó is megtanítható, pozitív megerősítéssel. Ül, fekszik, áll, hozzám, várj, figyelj, gyere, akadály, hopp, fúj, nem, okos, jó, stb. stb.

A falattal megvezetjük( a falat illata, a kutya orrán keresztül hat, azt szeretné elérni, ezért követi a kezünket, melybe a falatot rejtettük) a kutyát, a kívánt pozícióba hozzuk,( kezünk, testünk mozgásával irányítjuk a kutyát) a kívánt testhelyzetet elérő kutyát jutalmazzuk, vagyis megkapja a falatot és ehhez kötjük a vezényszót is. Fontos!- azonnal kapja meg a jutalmat, a  jó gyakorlatra!-( 1-2 másodpercen belül) Amire 1-2  másodpercen belül megerősítést, dicséretet kap a kutya, azt fogja megtanulni „gyakorlatként”. Amire jóval később jutalmazunk, az már egy másik feladat, másik gyakorlat dicsérete lesz.

 Akár „rosszat” is taníthatunk.

Például, ha ülésből éppen föl ugrik, és úgy tömjük a szájába a falatot, azt hiszi, hogy az ugrálásért jutalmazzuk és később folyamatosan ezt fogja produkálni, mi meg nem értjük, hogy miért ugrál.

Ám több a sikerélmény

Kitartó ismétléssel a kutya megtanulja a szavakat, pont úgy, mint mikor mi idegen nyelvet tanulunk.  Mindig azonos hangzással, azonos ritmusban adjuk ki a vezényszavakat. Lábhoz, Ül, fekszik : legyen rövid, gyors, pattogó, áll, várj :kicsit elnyújtott hangzású, nyugodt hangon kimondott szó legyen.

Minden jó gyakorlatra, számunkra kívánatos tevékenységre jutalmazni kell a kutyát. Ez, lehet jutalomfalat, elégedett hangon elhangzó okos, jó, ok szó, vagy simogatás,lehet lazító játék, labda, huzakodó, zsákmány játék, vagy a kondicionált klikker hang. Elsődleges megerősítés, másodlagos megerősítés, ahogyan a szakmabeliek mostanában, emlegetik, a dicséretet.

Játék: Meg kell tanulni felszabadultan játszani a feladatok tanítása közben, feloldásként, lazításként. Milyen játékot tudunk játszani közösen?

Miért azt és hogyan?

Ehhez „kölcsönvesszük” a kutyák ösztönös tevékenységét. Megfigyeljük a kutyák játékát, amikor még kölykök, vagy felnőtt kutyáknál, az udvarlós időszakot. A saját mozgásunk, motivációs tárgyak, azok kombinálása a jó megoldás . Játékötletek,   ajánlott irodalom:

Ekard Lind: Játszva motiváld a kutyádat.

Tiltás:

Mély tónusú, csattanó  hangzással elhangzó –Fúúj és nem szavakat használom. Mindkettőnek egyedi hangzása, mindig azonos ritmusa, hangszíne van. 
Valamit ne csináljon, hagyjon el, de cserében mást várok tőle, arra a – nem – szót használom. ” Nem ezt szeretném, csináld másként “

 A teljes tiltásra, amit sose szabad, tehát tilos, a “fúúj rossz”, szavakat használom. Ez igen kevés dolog, de az azonnali végrehajtást elvárom.

Büntetés szerepe nagyon röviden.
Csak a biztosan megtanult dolgokat követelhetjük meg a kutyától. A szándékos engedetlenséget, büntetni kell. Ennek mértéke a „bűn” súlyával legyen egyenlő. Soha ne duzzogjunk és felesleges szózatokat se mondjunk a kutyának. Leghatásosabb úgy büntetni, mint azt egy másik kutya tenné.

Hogyan is teszi a másik kutya?

Ignorálás, figyelmen kívül hagyás, figyelmeztető morgás, hirtelen ütés a fogakkal, harapás, egy jó nagy grabanc rázás, erő fitogtató verés, hogy tudja ki az “úr” a háznál. Nagyon ritkán alkalmazzák a kutyák , csak végső esetben van agresszió.

Mit tehet az ember ? 

Szinte ugyan ezt ! Az ember eszközei, hogy kifejezze a nem tetszését, az esze, a testtartása, a hangja, a keze. Gondoljuk át, közvetítsünk határozottságot a kutya felé, pontosan tudjuk mit követelhetünk, mi az amit biztosan megtanítottunk a kutyának. A nyakörv, a póráz , mindkettő korrigáló eszköz.  , a kutya fogát helyettesítheti , de nem azért van , hogy rángassuk és korlátozzuk vele a kutyát a kiképzés során!  Segíti a munkánkat, nem a büntetés eszköze, hogy azzal ütlegeljük , durván kényszerítsük a kutyát, a tanulási szakaszban.

Szocializáció, beilleszkedés a közösségbe.

Idegen kutyák, emberek közötti, magabiztos, elfogulatlan viselkedés a cél, ezért a kutyát minden helyzettel meg kell ismertetni, amivel az élete során találkozni fog. Nem csak egy megszokott helyen, de utcán, parkban, parkolóban, csendes és forgalmas helyen kutyák között is, figyelmes és fegyelmezett viselkedést várunk el tőle, de ehhez lehetőséget kell adnunk, hogy ezt megtanulhassa. Mi tudjuk megtanítani, de ehhez nekünk is tanulnunk kell. 

Egy nagyon szuper videó szól erről – nézd meg !

Emberképzés kutyához Cesar Millán  2009. forrás :Kiss Gábor blog oldala

Hogyan zajlik a gyakorlatban?

A test és a szellem edzése . Jó hangulatú csoportos képzésen , ahol több ember egyszerre tanul, mert jó oktató kevesebb van, mint kezdő , tanulni vágyó kutyás. Lehet ugyan ez  egyéni képzésben, hasonló tematikával felépítve a tanulást, de akkor hiányzik a többi kutya társasága.

Mit is tanulhatunk?

    • Miért kell, összeszedetnek, fegyelmezettnek lennünk. Miként irányíthatjuk a kutyát. Milyen felszerelés kell? -Nyakörv, egysoros fojtó, vagy a nélkül? Miért egyiket, vagy a másikat, vagy egyiket sem?
    • Helyes pórázkezelés, szabályos láb mellet haladás. Fontos megtanulni, hogy lazán, nem feszülő pórázzal vezetjük a kutyát.
    • Kutyák közötti ” közömbösség,” ami fegyelmezett viselkedést takar, hiszen a kutyának nem kell közömbösnek lenni a másik kutya iránt, de nem kerülhet ideges, feszült állapotba. Sőt! Mindent elfelejtve, játékba se kezdhet.
    • Alaki gyakorlatok, koncentráció. Helyben és mozgásban. Motiváció, jutalomfalat, pórázkezelés. Javaslat az új technika elsajátítására. A falat bal kézben, pozíciók pontosak, vonalasak, azonnal a vizsga   rend szerinti végrehajtást tanítjuk, kevesebb test és kézjel…..stb.
  • Helyben maradás gyakorlása. Kezdetben kikötve, magára hagyva. Picit eltávolodunk a kutyáktól, részben, hogy pihenjen, szokja az önállóságot, részben, hogy hiányérzetet keltsünk benne magunk iránt.

Szocializált viselkedés

-Emberek közötti viselkedés. Csoporton való áthaladás. A kutyával megkerüljük az embereket, vagy csak a kör középén leültetjük ez variálható. Kiegyensúlyozott, magabiztos, fegyelmezett viselkedés a kívánatos.

-Csoportba zárás. A gazdája mellett ülő kutyát, embergyűrűbe zárjuk. Ilyenkor alkalmunk van a kutya agressziójáról, elkerülő magatartásáról beszélni.
Magabiztos, jól szocializált kutya nem támad, figyelmesen, minden nyugtalanság nélkül képes a gazdára koncentrálni. Nézd a kutya testjeleit, szemét szoktam mondani! Mit tesz a kutya, mikor támad, mit kell tenni ha, támad, ezeket itt tudtuk megbeszélni. Bizonytalan kutyánál nyitjuk a csoportot, hogy kisebb legyen a terhelés. Itt is igaz, nem simogatjuk, nem nyugtatjuk, nem dicsérünk rá a bizonytalan viselkedésre! Beszélünk arról, miért is bizonytalan, mitől fél a kutya.

Tovább lépünk
    • Ülő kutyától eltávolodás,
    • Fekvő kutyától eltávolodás.
    • Helyben maradás.
  • Behívás.

A segítő megfogja a kutyát, a gazda eltávolodik és hívja magához. Itt lehet látni a gazdához való kötödést, meg azt is, ha hiba volt a tanítás során. Ezzel soha nincs gond , ha ovis csoportba is járt a kutya, a kötödés a gazdához jó. Kezdő csoportban már lehet variálni, tovább lépni. . Itt sok függ a kutyától a gazdától, a kitűzött céltól.

Ring dresszúra gyakorlására.

Mi történik a kiállításon, mi az elvárás, mit is kell „tudni” a kutyának? Elmélet, gyakorlat. Pórázkezelés, ügetés, pózolás, fog mutatás, herenézés, mérés, jelentkezés a bírónál. Akik nem mennek kiállításra azoknak, az állatorvosi vizsgálathoz hasznosak ezek a gyakorlatok. A ringben való jó szerepléshez, az eddig ismertetett feladatok is hozzásegítenek.

Mire ide eljutunk, szinte észrevétlenül átváltottunk az egyéni képzésre, hiszen a csoport csak technikai megoldás, egyszerre több embernek segíteni. Idegen emberek, kutyák részei a szocializációnak.

  • -Akadály sor.
    Lazításként ügyességi gyakorlatok. Fizikai, szellemi tréning. Itt figyelni kell a kutya korára, méretére, felépítésére. Sérülés veszély lehet, vagy fizikai korláta van egy-egy akadály leküzdésének, mely a kutya felépítéséből is adódhat.
  • -Szabadon követés, falattal vagy játékkal történő motiváció kombinálása.
  • -Apport játékok. Eldobott tárgy visszahozása.
  • -Kereső játék. Falatot, vagy kedvenc játékot a vödör alá teszünk. Hogyan oldja meg a kutya a keresést?

Nehezítjük a feladatokat

    • – Utcán, gyakorló pályán kívüli gyakorlás. 
    • – Behívás nyílt terepen.     
  • – Játékból elhívás.

Válaszok a gazdik kérdéseire, javaslat a problémák megoldására.