Miért menjünk kutyaóvodába? Ön most vitt haza egy kölyökkutyát? Tanácstalan? Szeretné jól csinálni, jól nevelni? Alakítani a jellemét? Netán kutyás sportokban eredményes szereplés a tét? Egy jó kutyaóvoda segít más kutyákkal való szocializációban.

Mindegy, hogy törpe, közép, vagy óriás, bármely fajta lehet, nem csak a munkakutyáknak kell jól neveltnek lenni! Az alap mindenhol a szocializáció, a társas viselkedés szabályainak elsajátítása.

A szabad játékon, az ismerkedésen túl, megismerhetjük a kutyák jelzéseit, kommunikációját, segíthetnek felismerni a kutyák jellemét, taníthatóságát, a nevelés apró fortélyait.

Beszélhetünk a fajták eltérő jelleméről, elleshetjük egymás tanítási technikáját, tippeket, trükköket, metodikákat, módszereket láthatunk. Cél egy vidám, felszabadult, magabiztos, boldog, de fegyelmezett kutya, aki hívó szavunkra, tettre kész, hagyja magát irányítani.

Ha mindent jól számolok, akkor körülbelül huszonöt éve foglalkozom tudatosan kutyakiképzéssel, a saját rottweilereik nevelése, vizsgára készítése mellett úgy, hogy különböző iskolákon kezdő, és haladó kutyásokat is tanítottam, csoportos foglalkozásokat vezettem.

Persze nem profi kutyásoknak, nem versenyzőknek, “csak” laikus, kezdő, lelkes, tanulni vágyó gazdáknak. A tét sokszor csak annyi volt hogy a tulajdonosok  szerettek volna mindennapjaikban, jobban, könnyebben együtt élni a kutyájukkal, vagy felvezetni őket kiállításon, tenyészszemlén.

Hosszú évek tapasztalata, hogy nagyon sok téves elképzeléssel, sok javítani való hibával nézünk szembe, amikor a”kutya” iskolába kerül. A nevelés hiányosságai, a gazdi rutintalansága azonnal látszik. Egy rottweilert fizikailag is nehéz kormányozni, ha csak egy éves korában látunk neki a “komoly” nevelésnek !

Könnyebb, eredményesebb, örömtelibb a munka, ha jó alapokra építkezünk!

Ezért a régi trendet elvetettük , hogy hagyjuk felnőni a kutyát, mint a gomba, majd aztán egy éves korában, sok kényszert alkalmazva, beletesszük a fegyelmet. Iskolánkban, ahová jártam, 2006-ban beindítottuk a kutyaóvodát.

Az óvoda vezetését elvállaltam, hiszen tenyésztőként sok kutya nevelésével, komoly gyakorlatom volt. Nagy kihívást jelentett az elején, de nagyon sok örömet és sikerélményt okozott. Nagy öröm volt látni, hogyan igazolódik be a mondás” A tanulást nem lehet elég korán elkezdeni”

Mindez igaz a kutyákra és a gazdákra is.


Egy jó kutyaóvodában hétről- hétre látványos javulás áll be, a kutya és a gazda kapcsolatában, kialakul egy közösség, ahol a kutyák is jól érzik magukat, miközben tanulhatnak egy sor dolgot!
Öröm látni, ahogyan kistestű, nagytestű kutyák, barátként üdvözlik egymást. Apró bátortalan, bújjunk a gazdi lába közé, vagy gazdi ölébe kívánkozó ebecskéből, kezdeményező, felhőtlenül játszó, magabiztos kutya lesz. Nincs méret, fajtakorlátozás, csak kutya van!

Boxer, németjuhász, leonbergi, újfullandi, orosz fekete terrier, rottweiler, tacskó, westi, bolonese, foxterrier, magyar agár, mudi, jackrassel terrirer, amerikai stafforsir terrier, golden retriver, pitbull, tibet masstiff, uszkár, törpe schnauzer különböző méretű és, színű keverékek, mixek, egy nagy csapat. Persze a gazdák , a csoportvezető , a segítők teljes kontrolja mellett!
Nekem sikerült feloldani a „két”, kutyás tábor távolságtartását , a törpe és nagytestű kutyát tartók között. Nagy figyelemmel kísértük a közös játékot, de valójában a kutyák jól megoldották ezt a problémát. Kölcsönösen elfogadják egymást kutyának (hiszen ők ezt eddig is tudták!) így a gazdik bátrabban vállalkoznak az óvodán kívüli találkozásra más nagytestű kutyát tartókkal is. Megtanulták értékelni a kutya testjeleit, kommunikáltak, nem csak rettegve várták jaj mi lesz.

A városi élet komoly kihívást jelent kutyáinknak, fontos, hogy időben megtanulva a szabályokat, balesetmentesen éljék az életüket. A gyerekkor megmarad kutyáink számára, mert az operáns tanulás, ajátszva tanulás tág teret biztosít erre, a fejlesztés, pozitív megerősítés áll a középpontban ebben a korban!

Nevelés, játékos tanulás zajlik. A kiképzés, a pattogó, vezényszavakra engedelmeskedő kutya, az még odébb van. Az iskolai anyag. Azt nevezhetjük kiképzésnek, amikor a kutya 1 vezényszóra vonakodás nélkül hajtja végre az utasításainkat, vagy a vizsga feladatokat.


Gyakorlat teszi a mestert
Sok gyakorlással az óvodában, még csak az alapokat rakjuk le. Kiemelten figyelni kell a kutya képességeit, ösztönös adottságait, jellemét, temperamentumát, mert ehhez szabjuk később a kiképzés menetét. A jó óvodában segítenek a kutya jobb megismerésében. Ez rövid , egyszerű kis feladatok során válik láthatóvá. Magabiztosság, élénkség, figyelmesség, motiválhatóság, koncentráció, lényeges elem, ami vagy meg van, vagy amit el szeretnénk érni! Ügyességi feladatok végrehajtása, váltakozó környezet és tereptárgyak, zaj, zörej, idegen emberek, biztonságos környezetben, ez lehet az óvoda.


Nem munkakutya fajtáknál is szükség van erre! A mindennapi feladatok tanulásához, a problémamentes együttéléshez a kutya jellemének felismerése szintén elengedhetetlen ebben a korban. Cél az alapengedelmesség, nyugodt séták, nyugodt , feszültségmentes hétköznapok ! Biztos behívás, helyes pórázkezelés, szocializált, közösségben is örömet adó kutya.

Mire van szükség?

Oltási könyv, érvényes oltásokkal, könnyű póráz, nyakörv, jutalomfalat, kedvenc játék, itató edény. Kíváncsiság, tanulni vágyás, hogy az új technikákra, tippekre, trükkökre nyitottak legyünk.

Az óvoda feladata

Másik FAJTÁVAL, kutyákkal való ismerkedés, szabad játék,mely nem más , mint rangsor alakítás, gátolt harapás tanulása,hiszen a legtöbb kutya “egykeként” él családban, kevés lehetősége van kutyatársaságban, kutyaként felnőni. Eközben persze a gazdi is tanul és egy szoros kötődés kialakítására törekszik a kutyájával. Nem felügyelet nélküli futkározás a cél, de jó alapok lerakása, melyet a kutyák társas viselkedésének megismerésével lerakhatunk.

Kné Tünde 2007.

10 évvel később  Olvasd itt