Engedelmes “B” ágazat tanításához egy mottó:
„A kutyakiképzés nem receptgyűjtemény, hanem gondolkodásmód. Tartalmát, lényegét nem hétpecsétes titokként őrzött és csak a kiválasztottak számára hozzáférhető, már-már mágikus műfogások, hanem olyan természettudományos ismeretek alkotják, amelyeket mindenki elsajátíthat, alkalmazhat és tovább fejleszthet.”
Dr. Kováts Zsolt.

A konkrét tanítási módok helyett egy általános hozzáállást, szemléletet javaslok. Itt nem térek ki részletesen a tanítás módjára, mert ahány ház annyi szokás, és annyi megoldás létezik. Majdnem mindenkinek, aki kutyakiképzéssel foglalkozik van egy “tuti” módszere ahogyan egy-egy gyakorlat megtanítását javasolja.
Van egy vizsgarend
Melyben feladatok vannak, és a végrehajtás módja kötött. A mindenkor érvényes vizsgaszabályzat tartalmazza a követelményeket. A bírói metodika, pedig azt, hogy milyen formában, hány pontért tudjuk azt vizsgán bemutatni.
Gyakorlatokból áll ez az ágazat is. IGP 1
- Pórázon vezetés,
- szabadon követés,
- emberek közötti elfogulatlan viselkedés- azaz csoport,
- menet közben ültetés,
- menet közben fektetés behívással,
- apport gyakorlatok,
- akadályok
- helyben maradás,
- előre küldés.
Részletesen, vizsga szintekre lebontva, bármelyik vizsgaszabályzatban elolvashatod a követelményt.
Változások
BH, IPO1, IPO2, IPO3, országonként más-más mozaikszóval jelölve, de tulajdonképpen egységes követelmény rendszer. 2019-től IGP1, 2, 3, mozaikszó váltja fel az IPO-t, BH-VT egy szakismereti vizsgával kiegészített BH vizsga. Plusz vizsgák is vannak, de itthon nem honosodtak meg.
Mára már a legtöbb kutyakiképző iskolán korszerű, a nemzetközi trendet követő kiképzési technikákat alkalmaznak.
Korszerűtlen
A hagyományos, sem volt rossz, csak az egyszerűsített, lebutított formája, amit a buta, erőszakos kiképző alkalmazott. Amit aztán, mint jó módszert közvetített, hiszen számára az is eredményes volt. A büntetés, az erőszak, a látszat jutalmazás elvén alkalmazott kiképzés, sok évtizede korszerűtlen.
A mindennapokban egy engedelmes, jól szocializált, kézben tartott, fegyelmezett kutyára van szükség. Így akkor is érdemes elmerülni ebben az ágazatban, ha nem célunk vizsgát tenni.
Feladatokra megtanítani a kutyát, remek szórakozás, sport, közös céltudatos tevékenység a kutyával. Az alap mindenhol azonos, pozitív megerősítés. Nekem tetsző tanítási mód, ha figyelembe veszi a kutya egyéniségét, rottweilerre szabott és egy jó kedvvel, felszabadultan végrehajtott munkát eredményez.
Csak röviden címszavakban
- Minden alkalmazási terület, más-más képességeket kíván. Célszerű az adott feladatra a legjobb képességű kutyát kiválasztani.
- A mindennapokban, pedig törekedjünk a számunkra megfelelő kutya kiválasztására.
- Nem megváltoztatni, hanem a képességei szerint, felkészíteni kell egy kutyát, az adott vizsgára. Fontos, hogy az első gyakorlások alkalmával a környezet ingerszegény legyen.
- A vezényszavak legyenek rövidek, határozottak, érthetőek. Egy gyakorlathoz mindig ugyanazt a vezényszót használjuk.
- A kutya kezdetben, nem szóból ért! Jelekből, hang lejtésből „érti meg” mit is szeretnénk tőle.
- Helyes céltudatos neveléssel ezeket a szavakat, a tényleges kiképzés kezdetére már megtanulta.( 9-12 hónapos kor)
- Így nincs más feladatunk, mint a kívánt gyakorlatsor megtanítása. Hibátlan, formailag is látványos „előadásmódban”
Ma már számtalan könyv, videó elérhető, megvásárolható ebben a témában. Keresse mindenki a neki megfelelő technikát, kiképzési módot.
Komoly szakirodalom, ha olvasol németül, az alábbi linken.
A ma érvényes IGP vizsgaszabályzat a MEOESZ Őrző-védő Sportbizottság honlapjáról .
Feldolgozva, videóval a BH szint ITT
