A klasszikus kondicionálás I. P. Pavlov, orosz fiziológus nevéhez fűződik a századfordulón fedezte fel. Az operáns tanulás kulcsfogalma a megerősítés. Minden megerősített válasz nagy valószínűséggel fog megismétlődni, és mint “tanult” magatartás rögződik. Nézzünk példát mindkettőre, gyakorlatiasan.
1.Hagyományos 2013. Klasszikus kondicionálás
2.Motivációval 2015. (Instrumentális/ operáns kondicionálás)
Itt Gyuri a hangjával motiválja a kutyát, így tartja fent a folyamatos figyelmét Úzónak.
Ugyan az, csak picit másként, mással. 2015.
Kriszta motivációs tárgyat használ a figyelem fent tartásához. Ennél a videónál, a hurka a motivációs tárgy.
„A tapasztalatok hasznosításának képessége emelt egyes állatokat más állatok fölé. Ez a képesség a tanulás. Tehát a tanulás a tapasztalat eredményeként bekövetkező, viszonylag tartós (alkalmazkodó) viselkedésváltozás, amelyhez próbálkozások, megfigyelés, gyakorlás vagy ismétlés szükséges. Természetesen az egyedfejlődés során bizonyos fejlődési szintet kell elérnie a tanuláshoz. Például nem taníthatunk meg egy újszülöttet beszélni, vagy egy bölcsődést olvasni.”
Bővebben itt
Lolli tanításához, a kiképzés kezdeti lépéseinél Gyuri egy újabb vezetési technikát sajátított el. Bal kézben a falat, amivel megvezeti a kutyát és azzal meg is jutalmazza. Bővebben
A tanulásról röviden egy idézet .
Teljes írás Undogmatik blogjában
A kutyáknak megvan a képességük, hogy tanuljanak, változzanak, attól függően, mi zajlik körülöttük. Akkor tudunk megbirkózni egy viselkedési problémával, ha tudjuk, hogyan működik a tanulás. Ha egyszer megértettük a tanulási folyamatokat, hatalmas eszköztárunk lesz, melyet használhatunk arra, hogy új viselkedést tanítsunk, viselkedést változtassunk, fejlesszünk, gátoljunk, vagy megszüntessünk. A tanuláselmélet alapjai nem nehezek: mind tudjuk, hogy ha egy viselkedés jutalmazva van, akkor nagyobb valószínűséggel, ha nincs jutalmazva, akkor kisebb valószínűséggel ismétlődik. Nyilvánvalóan több, jóval komplikáltabb része is van a tanuláselméletnek (klasszikus ellenkondicionálás, operáns kondicionálás, deszenzitizáció, habituáció, megerősítési stratégiák, kioltódás stb.).
Ezért kell a trénereknek elméletben is értenie a témához. Ha nem értik, hogyan tanul egy kutya, hogyan tudnának bármit is megtanítani?
A kutyáknak gazdag érzelmi életük van, amely befolyásolja és motiválja a viselkedésüket. A mögöttes érzelmek felderítésével a trénerek segíthetnek a gazdáknak, hogy megváltoztassák a viselkedés mélyén rejlő motivációt, tartós megoldást nyújtva a problémákra.
Szó magyarázat –deszenzitizáció – Szó szerint: elérzéktelenítés; Orvosi szakkifejezés, egy (gyerekkori) trauma újra felidézése (egyfajta pszichológiai kezelés), ezáltal az aggasztó érzések fokozatosan elveszítik ijesztő voltukat.
habituáció – A legegyszerűbb tanulási forma: azok az ingerek, melyek gyakran érnek bennünket, elveszítik hatásukat. Megszokás .
Képekben Lili Chin-től


